کلاب‌هاوس 50 درصد کارمندان خود را اخراج کرد

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

پلتفرم چت کلاب‌هاوس که زمانی پدیده پر سروصدای دنیای سوشال‌مدیا بود حالا در حال کاهش نیروهای خود است و 50 درصد از کارمندان خود را به سمت در خروج هدایت کرده.

کلاب‌هاوس در حال کوچک‌شدن است، پروژه‌ای که همین چند وقت پیش به شدت در حال گسترش و بزرگ‌شدن بود. این شرکت که پلتفرم اجتماعی مبتنی بر صوت خود را در روزهای اولیه همه‌گیری کرونا در آپریل 2020 راه‌اندازی کرد، اکنون بیش از نیمی از کارکنان خود را اخراج می‌کند.

این برنامه در سال ۲۰۲۰ توسط پل دیویسون و روهان ست از Alpha Exploration Co راه‌اندازی شد و در تاریخ ۹ می ۲۰۲۱ برای سیستم‌عامل اندروید در گوگل‌پلی منتشر شد. نسخه اندروید کلاب‌هاوس در گوگل‌پلی بیش از ۱۰ میلیون بار دانلود شده است. این برنامه که در روزهای اول تنها با دعوت‌نامه در دسترس بود به سرعت با اقبال مخاطبان رو‌به‌رو و محبوب شد.

در می ۲۰۲۰، این اپ نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار ارزش‌گذاری و ژانویه سال بعد ارزش آن به ۱ میلیارد دلار رسید. از آوریل 2021 و در آخرین مرحله سرمایه‌گذاری، ارزش کلاب‌هاوس به چیزی در حدود ۴ میلیارد دلار رسید. با این حال همه چیز برای این اپلیکیشن خوب پیش نمی‌رود و این روزها آن اقبال اولیه وجود ندارد.

کلاب‌هاوس در ابتدا فقط برای کاربران آیفون در دسترس بود زیرا سرورهای شرکت آمادگی میزبانی از کاربران گسترده اندروید را نداشت. در ژانویه سال ۲۰۲۱، این شرکت اعلام کرد که به زودی نسخه اندروید را توسعه می‌دهد. نسخه بتا برنامه اندروید این برنامه در ماه مه ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد که در ابتدا فقط برای کاربران آمریکا در دسترس بود.

بیشتر بخوانید  کاربرد هوش مصنوعی در سیاست و روابط بین‌الملل

کلاب‌هاوس در ایران

کلاب‌هاوس برای مدتی پلتفرمی بسیار محبوب برای ایرانیان بود. تشدید همه‌گیری کرونا و هم کلامی با چهره‌های فرهنگی و سیاسی باعث جذابیت مضاعف این پلتفرم شد.

چهره‌های مشهوری چون جواد ظریف، علی لاریجانی، محمود احمدی‌نژاد و علی‌اکبر صالحی در این پلتفرم بدون هیچ واسطه‌ای با مردم گفت‌وگو کردند. با این همه در جلسه‌ای که در ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ بین مصطفی فقیهی و فائزه هاشمی رفسنجانی برگزار شد، رکورد پرمخاطب‌ترین جلسه ثبت شد.

داستان تعدیل 50 درصدی در کلاب‌هاوس

پل دیویسون و روهان ست، بنیان‌گذاران کلاب‌هاوس، در یادداشتی به کارکنان و در یک پست وبلاگ به مخاطبان خود نوشتند: «ما بیش از 50 درصد از حجم سازمان خود را کاهش می‌دهیم و در این فرایند با بسیاری از هم‌تیمی‌های با استعداد و فداکار خداحافظی می‌کنیم. ما عمیقاً متأسفیم که این کار را انجام می‌دهیم و اگر احساس نمی‌کردیم این کار کاملاً ضروری است، این تغییر را ایجاد نمی‌کنیم.»

در این پست، بنیان‌گذاران این پلتفرم اذعان می‌کنند که مدل کلاب‌هاوس در مکالمات مجازی به طور منحصربه‌فردی برای دوران قرنطینه کووید-۱۹ مناسب بود. نسخه‌ای از واقعیت که در آن مردم به طور مرتب دوستان واقعی و حضوری خود را می‌بینند و با آنها صحبت می‌کنند. در این بیانیه آمده است: با باز شدن درهای جهان پس از کووید، ارتباط‌گرفتن با دوستان در کلاب‌هاوس و گنجاندن مکالمات طولانی مجازی در زندگی روزمره برای بسیاری از مردم دشوارتر شده است.

به گفته این شرکت، از این رو یک فرایند انتقال محصول در راه است. دیویسون و ست گفتند که ساختن و حفظ آینده کلاب‌هاوس هر طور که باشد کمک کمتری نیاز دارد. آنها ادعا می‌کنند که کار از راه دور توانایی کلاب‌هاوس برای تکامل را متوقف کرده است. آن‌ها همچنین یک ادعای جالب‌توجه دیگر می‌کنند و می‌گویند که “ما سال‌های زیادی در پیش داریم و فشار فوری برای کاهش هزینه‌ها احساس نمی‌کنیم.” این یادداشت ادعا می‌کند که اخراج‌ها یک مسئله مرتبط با کاهش هزینه نیست، بلکه صرفاً به دلیل افزایش کارایی است. این دو می‌نویسند: “ما معتقدیم که یک تیم کوچک‌تر به ما تمرکز و سرعت بیشتری می‌دهد.”

بیشتر بخوانید  5 شرکت برتر ساخت خودرو الکتریکی از تسلا تا بچه غول‌های چینی

طبق گزارش‌ها، کارگران اخراج شده چهار ماه حقوق و برخی مزایای خروج نسبتاً خوب دیگر دریافت خواهند کرد. کارکنان سابق می‌توانند لپ‌تاپ‌های کاری خود را نگه دارند. با این حال باز هم اخراج شدن از کلاب‌هاوس نمی‌تواند خیلی خوشایند باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *