چگونگی و مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در NFTها

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

فناوری بلاک‌چین نوع جدیدی از امکان سرمایه‌گذاری را با ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است. بلاک‌چین همچنین بستر سرمایه‌گذاری مد روز دیگری است که در سال 2021 آغاز شد: توکن‌های غیرقابل‌تعویض یا NFT. سرمایه‌گذاری در NFT روزبه‌روز محبوب‌تر می‌شود و دلایل خوبی هم دارد.

اگر می‌خواهید سبد سرمایه‌گذاری خود را گسترش دهید و سرمایه‌گذاری با ریسک بالا را انجام دهید، NFT ‌ها می‌توانند گزینه خوبی برای شما باشند. یادگیری نحوه سرمایه‌گذاری در NFTها می‌تواند از بیرون پیچیده باشد، اما درک آن آسان‌تر از آن چیزی است که تصور می‌شود.

با ایرانی متا همراه باشید.

NFT چیست؟

توکن غیرقابل‌تعویض (NFT) یک دارایی دیجیتال است که نماد و نشان دهنده یک دارایی واقعی است.

ممکن است در مورد دارایی “غیرقابل‌تعویض” شنیده باشید. دارایی غیرقابل‌تعویض، دارایی‌ای است که منحصر به فرد باشد. این دارایی از آنجایی که در نوع خود بی‌نظیر است، نمی‌تواند با دارایی با ارزش برابر مبادله شود و قیمتی قطعی ندارد.

برای مثال، یک قطعه زمین، دارایی غیرقابل‌تعویض خواهد بود. قطعه زمین فقط در یک مکان وجود دارد و قابل تکثیر نیست، بنابراین قیمت بازار شناخته شده‌ای ندارد و نمی‌توان آن را با ارزش برابر مبادله کرد.

از سوی دیگر، اسکناس دلاری را می‌توان در مقادیر زیاد تولید کرد. شما می‌توانید یک اسکناس یک دلاری را با اسکناس یک دلاری دیگر مبادله کنید و هر یک از آنها ارزش یکسانی داشته باشد.

چگونه در NFTها سرمایه‌گذاری کنیم

سرمایه‌گذاری در NFTها آسان است. کافی است این مراحل را طی کنید:

باز کردن حساب در یک بازار مخصوص NFTها: اشاره ما اینجا یک بازار آنلاین است که در آن NFTها برای فروش فهرست شده‌اند. محبوب‌ترین آنها Opensea است. حتماً شخصی را که از او خرید می‌کنید بررسی کنید—بسیاری از سازندگان و افراد مشهور نسخه‌های جعلی دارند و امکان کلاهبرداری بسیار بالا است.

بیشتر بخوانید  از مارک زاکربرگ تا ایلان ماسک؛ بزرگان چطور متاورس را کشتند و آن را دفن کردند؟

یک کیف پول دیجیتال ایجاد کنید: برای ذخیره NFT و ارزهای دیجیتال خود باید یک کیف پول دیجیتال ایجاد کنید. می‌توانید از یک کیف پول سخت افزاری خارجی یا یک کیف پول یکپارچه با صرافی ارز دیجیتال استفاده کنید. برای مثال Coinbase یک کیف پول یکپارچه دارد که می‌توانید کلیدهای خود را در آن ذخیره کنید.

تحقیق کنید: پیش از هر خریدی تحقیق کنید. صرفا به خاطر پیشنهاد یک دوست، حضور یک چهره خاص یا ترند شدن یک پروژه دست به خرید آن نزنید.

خرید NFT:NFT را که می‌خواهید بخرید پیدا کنید و آن را بخرید! بازارهای NFT معمولاً شما را در این فرایند راهنمایی می‌کند. تفاوت چندانی با خرید چیزی از آمازون ندارد. قیمت‌ها متفاوت است و شما گاهی می‌توانید در یک حراجی شرکت کنید.

فراموش نکنید که حتی اگر NFT رایگان یا ارزانی پیدا کنید که دوست دارید، باز هم باید هزینه تراکنش بپردازید. هنگامی که خرید خود را انجام دادید، می‌توانید NFT جدید خود را در کیف پول خود در دسترس داشته باشید یا آن را در گالری خود در بازار خاصی بگذارید.

مزایا و معایب سرمایه‌گذاری در NFT

قبل از سرمایه‌گذاری در هر نوع دارایی، ایده خوبی است که معایب احتمالی را در مقابل مزایا بسنجید. ارزش بسیاری از NFTها اخیر به طور قابل توجهی افزایش یافته است و در نتیجه باعث ایجاد سروصدایی در بین جامعه سرمایه‌گذار شده است. کلکسیون‌های فیزیکی از لحاظ ارزشی قابل اعتماد هستند و بسیاری بر این باورند که بازار برای هنر دیجیتال رفتار مشابهی خواهد داشت. هنرمندان و سازندگان نیز زمانی که دارایی مورد استفاده قرار می‌گیرد یا از طریق فناوری قراردادهای هوشمند مجدداً فروخته می‌شود، دستمزد منصفانه‌ای دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید  نسخه قدیمی TweetDeck مجدد فعال شد

البته توجه داشته باشید که NFTها هم مانند دیگر بخش‌های بازارهای دارایی‌های دیجیتال دچار بالا و پایین می‌شوند و هیچ چیز قطعی نیست.

از سوی دیگر NFTها دارایی‌های ثابت هستند و به تنهایی درآمد ایجاد نمی‌کنند. ارزش آنها ذهنی است و بر اساس تقاضای خریدار در نوسان خواهد بود. به‌عنوان‌مثال، Nyan Cat GIF ایجاد شد و به عنوان NFT فروخته شد. با این حال، چه کسی می‌تواند بگوید که گربه Nyan 20 تا 30 سال آینده دارای هر گونه ارزش فرهنگی خواهد بود و باز هم چند صدهزار یا چند میلیون دلار ارزش خواهد داشت؟ گفتنش سخت است و این ریسکی است که خریداران NFT مایل به پذیرش آن هستند.

مشکل دیگر مسائل محیط زیستی است. NFTها و سایر دارایی‌هایی که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند به دلیل تأثیرات زیست‌محیطی مورد توجه منفی قرار گرفته‌اند. ایجاد و تأیید تراکنش‌ها مقدار قابل توجهی انرژی مصرف می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *