مراقب صحبت‌هایتان با ChatGPT باشید

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

به‌صورت پیش‌فرض، OpenAI از پیغام‌هایی که شما برای ChatGPT ارسال می‌کنید، برای آموزش و پیشرفت مدل‌هایش بهره می‌برد ولی کاربران این امکان را دارند که با بهره‌گیری از فعال کردن “حالت ناشناس” در این پلتفرم، مانع از انجام این کار شوند.

با عرصه و ارائه فناوری‌های جدید در دنیا، مدت زمانی طول می‌کشد تا مسائل متعددی از جمله حریم خصوصی و امنیتی آن تعریف و تعیین شود و حالا این موضوع درمورد ChatGPT نیز صادق است. این مدل زبانی مولد متن که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی کار می‌کند، در نوع خود بی‌نظیر و خیره‌کننده است؛ اما حالا تردیدهایی در مورد نحوه جمع‌آوری و پردازش داده‌های ما توسط این ابزارها ایجاد شده است.

توسعه‌دهندگان ChatGPT، این مدل زبانی بزرگ را بر پایه حجم وسیعی از متون در دسترس و موجود در اینترنت تعلیم داده‌اند. ولی این ربات چت‌بات، علاوه بر این داده‌ها، از گفتگوهایی که با شما دارد نیز برای یادگیری استفاده می‌کند. پس اگر می‌خواهید از حریم خصوصی‌تان محافظت کنید، باید بدانید که شرایط و گزینه‌های پیش رو چیست؛ تا چه اندازه باید به ChatGPT اطلاعات بدهید و چه بایدها و نبایدهایی در این مسیر وجود دارد.

در این مقاله سه نکته مشخص را به شما یادآوری می‌کنیم:

فعال کردن حالت ناشناس در ChatGPT

به‌صورت پیش‌فرض، OpenAI از پیغام‌هایی که شما برای ChatGPT ارسال می‌کنید، برای آموزش و پیشرفت مدل‌هایش بهره می‌برد ولی کاربران این امکان را دارند که با بهره‌گیری از فعال کردن “حالت ناشناس” در این پلتفرم، مانع از انجام این کار شوند.

برای فعال کردن این حالت، ChatGPT را در مرورگر خود باز کنید، بر روی نام کاربری خود در سمت چپ کلیک کرده و وارد بخش تنظیمات شوید. در کنار گزینه Data Controls، روی Show کلیک کرده و گزینه Chat History & Training را خاموش کنید.

از حالا به بعد، هر زمانی که برگه مرورگر خود را ببندید، گزارش گفتگوهای شما با ChatGPT از حسابتان ناپدید می‌شود؛ البته این بدان معنا نیست که این گفتگوها کاملا از بین بروند ( چرا که OpenAI، تاریخچه گفتگوها را برای ۳۰ روز نگاه می‌دارد تا برای “نظارت بر سوءاستفاده‌های احتمالی” آنها را در اختیار داشته باشد و بعد از سی روز این گفتگوها پاک خواهند شد.)

بیشتر بخوانید  تتر و اتریوم چه تفاوتی با هم دارند؟

در منوی Data Controls، یک گزینه به نام Export Data نیز در اختیار شماست. استفاده از این گزینه تاثیری بر نحوه استفاده OpenAI از اطلاعات شما و یا پاک کردن اطلاعاتی که تا حالا جمع‌آوری کرده ندارد؛ بلکه به شما در مورد آنچه OpenAI از شما می‌داند، ایده بهتری می‌دهد. این ممکن است شامل گفتگوهایی که پاک نکرده‌اید و یا بازخوردهایی که به سوالات ChatGPT داده‌اید، باشد.

اگر موضوعی است که شما با آن احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید به صورت دستی، تاریخچه گفتگوها را پاک کنید. به صفحه ChatGPT خود برگردید، بر روی نام کاربری‌تان کلیک کرده و سپس وارد بخش Clear Conversations بشوید تا به یک باره کل گفتگوها را پاک کنید. یا می‌توانید روی علامت سطل زباله در کنار هر گفتگوی خاص کلیک کنید تا آن گفتگو را به کلی پاک کنید.

ChatGPT قادر نخواهد بود تا از متن گفتگوهای پاک شده، برای یادگیری استفاده کند ولی بسته به مدت زمانی که سابقه گفتگوهای شما موجود باشد، ربات چت ممکن است قبل از آنکه شما تصمیم به پاک کردن‌شان بگیرید، از آنها استفاده کند. پس برای جلوگیری از این اتفاق، یا درصورتی که فردی به کامپیوتر شما دسترسی پیدا کرده و بخواهد تا به گفتگوهای شما با ChatGPT نگاهی بیندازد، این فکر خوبی است که هر چند وقت یک بار، تاریخچه گفتگوهایتان را سر و سامان بدهید.

در نهایت، اگر دیگر نخواستید تا با ChatGPT صحبت کنید، همیشه این امکان برایتان فراهم است که حساب کاربری‌تان را پاک کنید که این کار را می‌توانید از پنل Data controls انجام دهید.

بیشتر بخوانید  آگهی‌های استخدام مرتبط با هوش مصنوعی افزایشی شد

مراقب صحبت‌هایتان با ChatGPT باشید

ChatGPT ممکن است به‌صورت طبیعی و روزمره پاسخگوی شما باشد؛ ولی هرگز به هوش مصنوعی مثل یک دوست یا مشاور اعتماد نکنید. اسناد پشتیبانی رسمی این پلتفرم به کاربران توصیه می‌کند که هیچ اطلاعات شخصی را با چت‌بات به اشتراک نگذارند. چون مشخص کردن اینکه در آینده به چه ترتیب از اطلاعات شما استفاده شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت، سخت است.

خط مشی رازداری و حریم خصوصی چت بات، گفته که OpenAI داده‌هایی مثل گفتگوها و ویژگی‌هایی که با آن سروکار دارید را ثبت می‌کند و ممکن است اطلاعات جمع‌آوری شده از جمله آمار کاربران را با اشخاص ثالث به اشتراک بگذارد. مثلا کمپانی OpenAI، در واکنش به درخواست‌های قانونی مجریان قانون، ممکن است اطلاعات شخصی کاربران مثل آدرس ایمیل آنها و یا داده‌های موقعیت مکانی‌شان را در اختیار شرکت‌های وابسته قرار دهند. ولی حتی اطلاعات ارائه شده در این رابطه نیز مبهم است و مشخص نیست که شرکت‌های وابسته‌ای که OpenAI ممکن است اطلاعات‌مان در اختیارشان قرار بگیرد، چه شرکت‌هایی هستند؟

این یک خط مشی رازداری استاندارد است و قوانین ChatGPT هم مشابه با اکثر پلتفرم‌های آنلاین است: در نتیجه هر چه اطلاعات کمتری به اشتراک بگذارید، بهتر خواهد بود. این ماجرا نه تنها شما را در برابر اقدامات مشکوک حریم خصوصی که OpenAI ممکن است در آینده پیش بیاید محافظت می‌کند، بلکه از شما در مقابل هرگونه باگ و هک شدن‌های احتمالی نیز مراقبت خواهد کرد. به عنوان مثال، قطعی اخیر ChatGPT منجر به این شد که افراد تیتر تاریخچه گفتگوهای کاربران فعال دیگر را ببینند.

اگر هر گونه اطلاعات عمومی از شما در اینترنت وجود داشته باشد، ChatGPT قادر خواهد بود تا به دیگران کاربران، درباره شما اطلاعاتی بدهد و اگر این موضوع برایتان هنوز ترسناک به نظر نمی‌رسد، به این فکر کنید که اگر روزی اشتباهاتی رخ دهد، چه خواهد شد. اگر قصد دارید تا موارد نادرست را اصلاح کرده یا تنها مانع از آن شوید که ChatGPT اطلاعاتی از شما داشته باشد، می‌توانید یک فرم خاص را پر کرده و یا از طریق ایمیل dsar@openai.com با کمپانی OpenAI تماس بگیرید و یا در سایت این پلتفرم اطلاعات بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید  کاربرد فین‌تک در اقتصاد مدرن

درمورد برنامه‌های شخص ثالث ChatGPT محتاط باشید

تا اینجا هر آنچه باید در هنگام استفاده از پلتفرم ChatGPT بدانید را گفتیم؛ اما این تنها جایی نیست که با ربات‌های چت بات مواجه می‌شوید. کمپانی OpenAI به اپلیکیشن‌ها و پلاگ-این‌های شخص ثالث نیز اجازه می‌دهد تا برپایه این پلتفرم کار کنند و در صورت استفاده از هریک از آنها، باید در مورد مجموعه تازه‌ای از مسائل حریم خصوصی و امنیتی نیز فکر کنید.

وقتی بحث استفاده از یک اپلیکیشن یا افزونه مرورگرهایی که برپایه ChatGPT کار می‌کنند، مطرح می‌شود، باید دقیقا همان دقتی که در استفاده از هر ابزار شخص ثالث دیگر اعمال می‌کنید را مدنظر قرار دهید: اجازه‌هایی که از شما گرفته می‌شود را بررسی کنید؛ Privacy Policy (خط مشی رازداری) و شرایط و ضوابط را مطالعه کنید و درباره هزینه‌های مرتبط، چه هزینه اشتراک باشد و چه پرداخت‌های درون برنامه‌ای مطلع شوید.

به محض آنکه چیزی مثل ChatGPT به محبوبیت برسد، کلاهبرداران و هکرها نیز به سراغش می‌آیند. از همین رو توصیه می‌شود که همیشه درباره پیشینه توسعه دهنده پشت هر ابزار ChatGPT که از آن استفاده می‌کنید، اطلاعاتی کسب کنید.

باید این را بدانید که قابل اعتمادترین برنامه‌ها، تنظیمات حریم خصوصی و امنیتی خاص خود را دارند که می‌توانید شخصا آنها را تنظیم کنید.

منبع: خبرآنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *