هفته‌ای پر اتفاق در انتظار بازار رمزارزها

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

شکایت کمیسیون بورس از صرافی بایننس و کوین بیس و ریزش بازار ارزهای دیجیتال، منجر به بسته شدن کندل هفتگی بیت کوین برای اولین بار در سه ماه گذشته زیر ۲۶٬۰۰۰ دلار شد.

به گزارش کوین تلگراف، در روزهای آتی داده‌های مهمی از وضعیت اقتصاد کلان آمریکا منتشر می‌شود که ممکن است روند کنونی بازار را دستخوش تغییر کند. با انتشار این داده‌ها طی ۵ روز آینده، احتمالا بار دیگر شاهد بروز نوسانات در بازار خواهیم بود.

اما در هفته جاری چه فاکتورهایی در تعیین روند بازار نقش خواهند داشت؟ در این مطلب سه فاکتور اصلی را بررسی می‌کنیم.

میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای بیت کوین از دست رفت

به دنبال ریزش قیمت بیت کوین در ساعات پایانی آخر هفته، کندل هفتگی بیت کوین در وضعیتی ناامیدکننده و زیر ۲۶٬۰۰۰ دلار بسته شد. در حقیقت، حذف تعدادی از آلت کوین‌هایی که کمیسیون بورس ادعا کرده بود اوراق بهادار هستند از برخی صرافی‌های ارز دیجیتال، به ریزش بیشتر بازار منجر و باعث شد کندل هفتگی بیت کوین در پایین‌ترین سطح از اواسط ماه مارس (اسفند ۱۴۰۱) ثبت شود.

نمودار بیت کوین تایم فریم ۱ روزه – منبع: TradingView
نمودار بیت کوین تایم فریم ۱ روزه – منبع: TradingView

با ریزش قیمت بیت کوین به زیر ۲۶٬۰۰۰ دلار، میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای که پیش از این، حمایت مهمی برای این ارز محسوب می‌شد به سمت پایین شکسته شد.

رکت کپیتال (Rekt Capital) تحلیلگر مطرح بازار پیش از ریزش قیمت به زیر میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای در توییتی نوشته بود:

در صورتی که کندل هفتگی بیت کوین پایین‌تر از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای بسته شود، از دست رفتن این سطح حمایتی تایید می‌شود. در این صورت این سطح به یک مقاومت تبدیل شده و بیت کوین تلاش خواهد کرد تا آن را بازپس بگیرد. چنین اتفاقی ممکن است ریزش بیشتری را به همراه داشته باشد.

نمودار بیت کوین تایم فریم هفتگی – منبع: حساب توییتری رکت کپیتال
نمودار بیت کوین تایم فریم هفتگی – منبع: حساب توییتری رکت کپیتال

همزمان با ریزش قیمت بیت کوین، ارزش کل بازار رمزارزها نیز از میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای خود پایین‌تر رفت. مایکل فن ده پوپه (Michaël van de Poppe)، تحلیلگر مطرح و بنیان‌گذار شرکت معاملاتی ایت (Eight)، در واکنش به این اتفاق پیش‌بینی کرد در صورتی که ارزش بازار دوباره از ۱.۰۴ تریلیون دلار فراتر نرود، احتمالا شاهد ریزش بیشتر در بازار خواهیم بود.

بیشتر بخوانید  نکات کلیدی برای سرمایه‌گذاران مبتدی بیت‌کوین
منبع: توییتر
منبع: توییتر

در حالی که ریزش قیمت اخیر باعث شده تا معامله‌گران انتظار کاهش بیشتر تا ۲۴٬۰۰۰ دلار و پایین‌تر از آن را داشته باشند، برخی از تحلیلگران همچنان نسبت به روند بیت کوین خوش‌بین‌اند.

دان کریپتو تریدز (Daan Crypto Trades) در توییتی خاطرنشان کرد ریزش قیمت بیت کوین در پایان هفته معاملاتی گپ قیمتی جدیدی را بین ۲۶٬۱۵۰ تا ۲۶٬۵۰۰ دلار در بازار CME ایجاد کرده است. در تحلیل تکنیکال، این باور وجود دارد که گپ‌های قیمتی همواره پر خواهد شد. در حقیقت، بازار تمایل دارد تا اختلاف قیمتی بوجود آمده در بازار فیوچرز و اسپات را جبران کند.

نمودار قراردادهای آتی بیت کوین در بازار CME تایم فریم ۱ روزه – منبع: TradingView
نمودار قراردادهای آتی بیت کوین در بازار CME تایم فریم ۱ روزه – منبع: TradingView

تحلیلگر دیگری با نام کردیبل کریپتو (Credible Crypto) ضمن بیان اینکه هدف ۴۰٬۰۰۰ دلاری همچنان برای بیت کوین پابرجاست از دشوار نبودن مسیر پیش روی بیت کوین و مقاومت‌های آن خبر داد. وی در توییتی در این رابطه نوشت:

زمانی که بازار یک اصلاح قیمت شدید را تجربه می‌کند و سرمایه‌گذاران بخشی از پول خود را از دست می‌دهند، در مقابل افزایش دوباره قیمت مقاومت ایجاد می‌شود چراکه آنها می‌خواهند دارایی خود را به فروش برسانند و ضرر خود را جبران کنند. اما وقتی که شدت ریزش بازار به قدری است که سرمایه‌گذاران مجبور می‌شوند در سطوح پایین دارایی خود را بفروشند، دیگر مقاومتی در برابر افزایش قیمت وجود نخواهد داشت چراکه همه فروشندگان دارایی خود را پیش از این فروخته‌اند.

وی افزود:

در صورت فروش دارایی هولدرها در کف قیمت، در زمان افزایش دوباره قیمت تنها سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت با هدف کسب سود دارایی خود را می‌فروشند که فشار زیادی بر قیمت وارد نمی‌کند و نمی‌تواند روند صعودی بازار را مختل کند. در این صورت، این احتمال وجود دارد که بازار سریع‌تر از انتظارات سطوح مقاومتی را بشکند.

هفته‌ای پر اتفاق در انتظار بازار رمزارزها است

در روزهای آینده اتفاقات مهمی چه در بازار رمزارزها و چه در فضای اقتصادی کلان آمریکا و جهان رخ خواهد داد که می‌تواند روند بازار را تغییر دهد. در کنار پیامدهای اقدامات اخیر کمیسیون بورس آمریکا و شکایت‌های متعدد از صرافی‌های ارز دیجیتال، انتشار داده‌های اقتصادی کلان ممکن است به نوسانات در بازار منجر شود.

بیشتر بخوانید  چیت‌کت (chitcat) چیست؟
منبع: توییتر
منبع: توییتر

امروز ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد) شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) ماه مه منتشر خواهد شد و برخلاف دفعه قبل، بازارها انتظار دارند فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف کند.

نرخ مورد انتظار برای شاخص قیمت مصرف کننده اصلی (Headline CPI) در ماه می – که برابر با نرخ تورم است – ۴.۱٪ است. همچنین نرخ تورم سال به سال برای ماه آپریل ۴.۹٪ بود. بنابر این می‌توان انتظار داشت که بازارها به

  • اعلام نرخ تورم بالای ۴.۹٪ واکنش بسیار منفی،
  • اعلام نرخ تورم کمتر از ۴.۱٪ واکنش بسیار مثبت،
  • و به اعلام نرخ تورم بین ۴.۱٪ تا ۴.۹٪ واکنشی خنثی (و بسته به نزدیکی به هر یک از دو سر طیف، واکنش نسبتا مثبت یا نسبتا منفی)

نشان دهند. همچنین باید توجه داشت که داده‌های CPI بر تصمیم فدرال رزرو بر میزان افزایش نرخ بهره اثر خواهد داشت.

فدرال رزرو آمریکا از اواخر سال ۲۰۲۱، یعنی درست زمانی که بیت کوین موفق به ثبت اوج ۶۹٬۰۰۰ دلاری خود شده بود روند افزایشی نرخ بهره را آغاز کرد و بدون وقفه، آن را افزایش داد. حالا ممکن است با انتشار CPI، شاهد توقف این روند باشیم. بر اساس ابزار FedWatch گروه CME، سرمایه‌گذاران ۷۵٪ احتمال می‌دهند فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف کند.

پیش‌بینی سرمایه‌گذاران درباره نرخ بهره – منبع: CME Group
پیش‌بینی سرمایه‌گذاران درباره نرخ بهره – منبع: CME Group

با بهبود وضعیت اقتصادی، تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند دارایی‌های پرریسکی مثل ارزهای دیجیتال با رشد همراه شوند. Traderhc، معامله‌گر معروف در توییتی در این باره نوشت:

احتمال زیاد می‌دهم با توقف افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در هفته جاری، بیت کوین تا ۳۰٬۰۰۰ دلار افزایش یابد.

معامله‌گر دیگری با نام Skew نوشت انتشار شاخص قیمت مصرف‌کننده ماه مه، احتمالا بر پرایس اکشن بیت کوین در هفته جاری تاثیر خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید  کاهش قیمت تتر به زیر ۵۰ هزار تومان

در همین حال، جلسه بعدی کمیته بازار آزاد فدرال (FOMC) برای تعیین نرخ بهره در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) برگزار خواهد شد. علاوه بر این، در تاریخ ۱۵ ژوئن (۲۵ خرداد) نرخ بهره اتحادیه اروپا اعلام خواهد شد. همچنین در این روز شاهد انتشار داده‌های کلان اقتصادی بیشتری خواهیم بود.

اما فارغ از داده‌های کلان اقتصادی، روند شکایت کمیسیون بورس از صرافی بایننس و کوین بیس ممکن است زودتر از نرخ بهره و شاخص قیمت مصرف‌کننده بر قیمت‌ها تاثیر بگذارد. فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، یکی از بنیانگذاران پلتفرم معاملاتی دیسنتریدر (Decentrader)، روز گذشته در توییتی نوشت:

فردا روز بزرگی برای بازار خواهد بود. کمیسیون بورس باید به درخواست کوین بیس برای وضع قوانین پاسخ دهد و دادگاه منطقه‌ای آمریکا نیز درخواست SEC برای دستور منع موقت دسترسی به دارایی‌های شعبه آمریکایی بایننس را بررسی می‌کند.

انباشت بیت کوین توسط نهنگ‌ها

همزمان با بحران اخیر در بازار رمزارزها، سنتیمنت در گزارش جدید خود از افزایش انباشت بیت کوین توسط نهنگ‌ها خبر داد. به گفته سنتیمنت، در حالی که سایر سرمایه‌گذاران نسبت به وضعیت بازار مردد بودند و برخی دارایی خود را به فروش رساندند، نهنگ‌ها تصمیم گرفتند تا از ریزش بازار استفاده کنند و موجودی بیت کوین خود را افزایش دهند.

سنتیمنت در این رابطه می‌گوید:

علیرغم اتفافات اخیر در سمت و سوی آلت کوین‌ها، نهنگ‌ها همزمان با کاهش قیمت بیت کوین در حال خرید بیشتر این ارز هستند. با اضافه شدن روزانه بیش از ۱۰۰۰ واحد بیت کوین به کیف پول‌ نهنگ‌ها، احتمالا شاهد بهبود بازار خواهیم بود.

نمودار میزان فعالیت نهنگ‌های بیت کوین – منبع: Santiment
نمودار میزان فعالیت نهنگ‌های بیت کوین – منبع: Santiment

همزمان با اتفاقات اخیر در بازار رمزارزها، شاخص ترس و طمع کریپتو در طول هفته اخیر محدوده خنثی باقی مانده است.

شاخص ترس و طمع کریپتو – منبع: Alternative.me
شاخص ترس و طمع کریپتو – منبع: Alternative.me

منبع: میهن بلاکچین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *