بیت‌کوین و دوج‌کوین چه تفاوتی با هم دارند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

شاید مقایسه بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال دنیا که چالشی برای سیستم مالی سنتی جهان است با ارز دیجیتال دوج کوین کمی عجیب به نظر برسد اما این دو ارز دیجیتال شامل شباهت‌ها و تفاوت‌هایی هستند که قابل توجه خواهد بود. هدف از پایه‌ریزی ارزی با نام بیت کوین استفاده از قدرت غیرمتمرکز سازی برای آزادسازی سیستم مالی دنیا از چنگ بانک‌ها و موسسات مالی یا به طور کلی سیستم مالی سنتی جهانی بود. در عوض دوج کوین نوعی «میم کوین» است که ایده ساخت آن چیزی شبیه به یک شوخی و جوک بود. با این حال دوج کوین با نشان دادن پتانسیل‌های رشد خود، نظر بسیاری از افراد را در مورد این ارز دیجیتال تغییر داد.

بیت کوین و دوج کوین هر دو از شناخته‌شده‌ترین ارزهای دیجیتال هستند. وجه تمایز بیت کوین این است که اولین ارز دیجیتال است، در حالی که دوج کوین ظاهراً به عنوان یک شوخی شروع شده است. این دو ارز دیجیتال، به عنوان دارایی‌های دیجیتال مبتنی بر بلاک چین، شباهت‌ها و همچنین چندین تفاوت قابل توجه دارند.

معرفی بیت کوین

بیت کوین به عنوان یک شبکه پرداخت مالی غیرمتمرکز است که طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. بسیاری از افراد معتقد بودند که شاید بیت کوین در آینده بتواند جایگزین سیستم پرداخت بانکی شود. بیت کوین توانست تحول و انقلابی را در صنعت کریپتو به ارمغان آورد. به لطف متن باز بودن پروژه بیت کوین بسیاری از پروژه‌های دیگر توانستند از این اقتصاد دیجیتالی ایده بگیرند و رمز ارزهای جدیدی را وارد بازار کنند.

بیت کوین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در ابتدا توسط یک شخص یا گروهی از افراد با استفاده از نام مستعار ساتوشی ناکاموتو در وایت پیپر در سال ۲۰۰۸ معرفی شد و بلافاصله پس از آن، در ژانویه ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد.

معرفی دوج کوین

در سال ۲۰۱۳ به عنوان یک شوخی توسط دو توسعه دهنده نرم افزار با نام‌های «بیلی مارکوس» و «جکسون پالمر» ساخته شد. هر دو این اشخاص که از کارکنان شبکه اجتماعی Reddit بودند که تعاملات خود را در فضای مجازی انجام داده و یکدیگر را به صورت حضوری ملاقات نکرده بودند.

بیشتر بخوانید  ورود بایننس به فضای وام‌دهی NFT

پالمر و مارکوس با ترکیب کردن دو ترند معروف سال ۲۰۱۳ یعنی بیت کوین و میم «دوج» که شاخصه یک سگ ژاپنی با نام شیبا اینو است به دوج کوین رسیدند. با اقبال خوب این دو نفر، دوج کوین به دلیل میل زیاد سرمایه‌گذاران و افراد فعال در بازار کریپتوکارنسی در سال ۲۰۱۳ به یکی از داغ‌ترین ارزهای دیجیتال دنیا تبدیل شد به طوری که وبسایت دوج کوین در کمتر از یک ماه به بازدید بیش از یک میلیون نفر رسید. با اینکه ایده ساخت این ارز دیجیتال از یک جوک و شوخی شروع شد اما دوج کوین به نوبه خود یک ارز دیجیتال و کوین بوده و از بلاکچین و شبکه ماینرهای اختصاصی خود بهره می‌برد.

یکی از بزرگ‌ترین دلایل پیشرفت و موفقیت دوج کوین مربوط به طرفداران پر و پا قرص و فعال آن در شبکه اجتماعی Reddit می‌شود که با ارسال و دریافت مکرر دوج کوین به یکدیگر به عنوان پاداش یا هر چیز دیگری حجم معاملات آن را بالا نگه داشتند. همچنین این طرفداران با به اشتراک گذاری نظرات و مقالات پیرامون دوج کوین سایر کاربران را برای پیوستن به جمع طرفداران دوج کوین تشویق می‌کنند. به دلیل تعداد بالای سکه‌های در گردش، قیمت دوج کوین به کسر کوچکی از یک پنی می‌رسد و همین قیمت پایین و فراوانی زیاد به پذیرش دوج کوین کمک شایانی کرد.

تفاوت‌ها

در حالی که BTC و دوج کوین بر اساس یک پایه مشابه ساخته شده‌اند، این دو ارز دیجیتال نباید یکسان در نظر گرفته شوند. در واقع، تفاوت‌های زیادی بین BTC و DOGE وجود دارد. BTC پادشاه رمز ارزهاست، در حالی که DOGE پنج سال بعد راه‌اندازی شد و از برخی از کدهای اصلی BTC استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید  کاهش قیمت تتر به زیر ۵۰ هزار تومان

ارزش بازار

ارزش بازار BTC حدود ۵۴ برابر بیشتر از ارزش بازار DOGE است. BTC دارای سکه‌های بسیار کمتری است اما قیمت بسیار بالاتری دارد.

حداکثر عرضه

عرضه یکی از تفاوت‌های اصلی بین این دو نوع ارز دیجیتال است. DOGE دارای عرضه نامحدود است. از سوی دیگر، BTC عرضه محدودی دارد. سقف حداکثر عرضه برای بیت کوین ۲۱ میلیون است که بیش از آن تولید نخواهد شد. این بدان معناست که ماینرها مجبور می‌شوند در طول زمان برای به دست آوردن بیت کوین‌های جدید سخت‌تر و طولانی‌تر کار کنند و این امر تا حدی به تضمین توانایی BTC برای نگهداری و رشد ارزش خود در طول زمان کمک می‌کند.

هر بار که یک بلوک دوج کوین استخراج می‌شود، ماینر ده هزار DOGE دریافت می‌کند. از نظر ریاضی، به این معنی است که در هر دقیقه ده هزار دوج در شبکه آزاد می‌شود که به طور مداوم ارزش این دارایی را در طول زمان کاهش می‌دهد. کاهش ارزش DOGE به طور مداوم، دقیقاً همان چیزی است که مارکوس و پالمر می‌خواستند. این دو توسعه‌دهنده مقادیر نامحدودی از Dogecoin ایجاد کردند، به این معنی که این رمز ارز به دلیل کمبود آن ارزشمند نباشد و برخلاف BTC به یک ذخیره ارزش تبدیل نشود. از سوی دیگر، BTC در برابر تورم مقاوم است. تعداد محدود ۲۱ میلیون BTC همراه با نرخ انتشار رو به کاهش آن به معنای افزایش مداوم ارزش بیت‌کوین، مشابه طلا است. کمبود و تقاضا منجر به افزایش ارزش آن در بلندمدت می‌شود.

زمان تراکنش

وقتی صحبت از زمان پردازش تراکنش به میان می‌آید، دوج کوین از BTC پیشی می‌گیرد. به طور متوسط، حدود یک دقیقه طول می‌کشد تا یک بلوک جدید از تراکنش‌ها به بلاک چین Dogecoin اضافه شود،که باعث می‌شود شبکه دوج کوین در پردازش تراکنش‌ها بیش از ۹ برابر سریع‌تر از BTC باشد. در نتیجه، DOGE برای پردازش پرداخت‌ها تا حدودی کارآمدتر است. اما بلاک چین بیت کوین عموماً محبوبیت بیشتری دارد. این امر باعث می‌شود بیت کوین بیشتر از DOGE ازدحام شبکه را تجربه کند.

بیشتر بخوانید  متاورس و ارائه شیوه جدید در آموزش

قیمت

قیمت دوج کوین بسیار کمتر از قیمت بیت کوین است. می‌دانیم که BTC روزانه هزاران دلار نوسان دارد. به طور مشابه، Dogecoin نیز نسبتاً بی‌ثبات است. قیمت این دارایی عمدتاً زیر یک دلار است. ثبات نسبی دوج کوین آن را به گزینه مناسب‌تری برای تراکنش‌های روزانه نسبت به BTC تبدیل می‌کند. البته که برای خرید ارز DOGE، به کیف پول دوج کوین هم نیاز داریم که در مقاله آشنایی با 10 کیف پول‌ برتر دوج کوین در سال 2023 آن‌ها را می‌شناسیم.

قابلیت ارتقا

همچنین، بیت کوین با به روزرسانی‌های قابل توجهی روبرو است که می‌تواند آن را از DOGE متمایز کند. قابل توجه‌ترین به روزرسانی آتی بیت کوین، شبکه لایتنینگ است که به کاربران امکان می‌دهد با استفاده از تونل‌های خارج از زنجیره، تراکنش‌های کوچکتری با BTC انجام دهند.

تونل‌های شبکه لایتنینگ بین دو کاربر باز می‌شوند که می‌توانند بلافاصله با حداقل هزینه تراکنش انجام دهند. پس از پایان معامله، دو طرف می‌توانند تونل را ببندند و سپس تراکنش به شبکه اصلی بیت کوین ارسال می‌شود. در حالی که DOGE در حال حاضر سرعت تراکنش‌های بالاتری دارد، شبکه لایتنینگ می‌تواند Dogecoin را در دراز مدت تقریباً بی‌فایده کند.

شباهت

با توجه به اینکه دوج کوین در ابتدا یک شوخی از بیت کوین بود و از کد منبع بیت کوین استفاده می‌کرد، این دو ارز دیجیتال همچنین شباهت‌های زیادی با هم دارند.

هم بیت کوین و هم دوج کوین از الگوریتم اجماع اثبات کار (PoW) استفاده می‌کنند. در این الگوریتم‌، تراکنش‌ها در بلوک‌ها ذخیره می‌شوند و پس از تکمیل بلوک‌ها، ماینرها آن بلوک را اعتبارسنجی می‌کنند.

از ارزهای دیجیتال بیت کوین و دوج می‌توان برای سرمایه‌گذاری و کسب سود استفاده کرد. برخی از کسب و کار و شرکت‌های معتبر در سراسر جهان از این دو ارز دیجیتال برای پرداخت استفاده می‌کنند. همچنین انتظار می‌رود پذیرش این دو ارز دیجیتال به عنوان گزینه پرداخت، افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *