تتر و اتریوم چه تفاوتی با هم دارند؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

تفاوت بین تتر و اتریوم به عنوان دو رمزارز مهم بعد از بیت کوین می‌تواند اهمیت بالایی داشته و به شما کمک کند تا سرمایه‌گذاری حساب شده‌ای روی آنها داشته باشید.

تتر چیست؟

تتر پر معامله ترین ارز دیجیتال موجود است در حالی که اتریوم بعد از بیت کوین با ارزش ترین ارز دیجیتال موجود است.

تتر یک ارز پایدار با پشتوانه ی دلار است. ایده اولیه تتر در سال 2012 مطرح شد البته نام ان در ابتدا realcoin بود که در سال 2015 به تتر تغییر نام داد. تتر اولین بار در سال 2014 وارد بازار معاملات شد.

تتر پشتوانه ای دلاری دارد یعنی گفته می شود به ازای هر تتر یک دلار توسط شرکت حامی تتر tether limited در بانک ها نگه داری شود.

نوسان روزانه در بازار رمز ارز ها زیاد است و اگر بخواهیم از ارزی استفاده کنیم که قیمت ان ثانیه ای تغییر می کند ممکن است در کوتاه مدت ضرر کنیم گاه افراد تمایل دارند پول خود را به صورت ارز دیجیتال ذخیره کنند اما نمی خواهند ریسک کنند که ارزش پولشان کاهش پیدا کند برای این افراد تتر گزینه ی مناسبی است. تتر استیبل کوین یا ارز پایدار معادل قیمت یک دلار امریکا ست.

شرکت تتر توانسته است قیمت هر واحد تتر را برای طولانی مدت به ازای هر واحد یک دلار نگه دارد.

تعداد تتر موجود در بازار بر خلاف بیت کوین ثابت نیست و به تعداد لازم در طول زمان ایجاد می شود.

همچنین امکان استخراج تتر با استفاده از ماینر ها وجود ندارد و تنها شرکت حامی تتر دست به استخراج تتر می زند.

بیشتر بخوانید  اتریوم به قیمت 10000 دلار خواهد رسید؟

تتر هم اکنون بر بستر دو شبکه ی پر طرفدار اتریوم و ترون معامله می شود. پیشتر تتر بر بستر بیت کوین نیز معامله می شد که به دلیل هزینه های بالای آن منسوخ شده است.

اتریوم چیست؟

اتریوم بعد از بیت کوین، به عنوان دومین ارز رمزنگاری شده محبوب شناخته می‌شود. بر خلاف بیت کوین و اکثر ارزهای دیجیتالی، اتریوم چیزی بیش از یک ابزار مبادله‌ای یا ذخیره ارزش در نظر گرفته شده است و بنابراین، امکانات بیشتری برای برخی از افراد خاص دارد. اتریوم خود را یک شبکه محاسباتی غیرمتمرکز می‌داند که براساس فناوری بلاکچین ساخته شده است.

مانند همه ارزهای رمزپایه، اتریوم (Ethereum) نیز براساس یک شبکه بلاکچین کار می‌کند. بلاکچین یک دفتر عمومی غیر متمرکز و توزیع شده است که در آن، تمام معاملات باید تائید و ثبت شوند.

این توزیع بدان معنی است که همه افرادی که در شبکه اتریوم شرکت دارند، یک کپی مشابه از دفتر کار را در اختیار دارند. این دفتر به آن‌ها اجازه می‌دهد که همه تراکنش‌های ثبت شده تا امروز را مشاهده کنند. این شبکه کاملا غیر متمرکز بوده و توسط هیچ نهادی به صورت متمرکز، اداره نمی‌شود. در عوض، همه دارندگان دفتر کار، مدیریت این شبکه را برعهده می‌گیرند.

تراکنش‌های بلاکچین برای حفظ امنیت شبکه و تائید معاملات، از ارز رمزنگاری استفاده می‌کنند. مردم از کامپیوتر خود برای ماینینگ یا حل معادلات پیچیده ریاضی استفاده می‌کنند. هرکدام از کارها، تراکنش‌هایی را در شبکه تائید می‌کند و بلوک‌های جدیدی را به زنجیره بلوکی که در قالب سیستم است، اضافه خواهد کرد. به شرکت کنندگان در چنین سیستمی، پاداش ارز رمزپایه اعطا خواهد شد. نام کوین‌های شبکه اتریوم، اتر (ETH) نام دارد.

بیشتر بخوانید  ابزار Auto GPT رقیب جدید ChatGPT چیست؟

از اتر می‌توانید برای خرید و فروش کالاها و خدمات استفاده کنید. در طی سال‌های گذشته، قیمت اتریوم افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است. بنابراین می‌توانید سرمایه گذاری سودآوری روی آن داشته باشید. آن‌چیزی که در مورد اتریوم وجود دارد، امکان ساخت برنامه‌هایی است که بلاکچین آن‌ها را اجرا کرده و مانند یک نرم افزار در کامپیوتر عمل می‌کند. این برنامه‌ها می‌توانند داده‌های شخصی را ذخیره سازی کرده و انتقال دهند. حتی انجام تراکنش‌های پیچیده مالی نیز توسط این برنامه‌ها قابل انجام خواهد بود.

خلاصه‌ای از تفاوت تتر و اتریوم

تتر اتریوم
مخترع Bitfinex)tether limitedشرکت) ویتالیک بوترین
تاریخ معرفی 2012 2013
هدف ایجاد رمز ارز با ثبات تمرکززدایی
محدودیت عرضه ندارد ندارد
پروتکل اجماع اثبات انجام کار اثبات انجام کار
سخت افزار استخراج کارت گرافیک
شفافیت بلاکچین دارد
زمان بلاک 2تا 40 دقیقه بسته به نوع شبکه 14ثانیه
نماد ارز USDT ETH
رتبه در بازار 3 2

هدف بنیادی شکل گیری اتریوم و تتر با یکدیگر متفاوت است.

تتر برای ثبات قیمتی اش مورد استقبال قرار می گیرد در حالی که از اتریوم برای سرمایه گذاری استفاده می شود و نوسان قیمتی جز محاسن آن محسوب می شود و این یکی از مهم ترین تفاوت تتر و اتریوم است.  قیمت اتریوم در لحظه ی نگارش این مقاله 2788 دلار است در حالی که قیمت تتر به صورت ثابت 1 دلار است.

تتر بر بستر 3 شبکه ی مختلف مورد معامله قرار می گیرد (تتر ERC20-TRC20و OMNI) این در حالی است که دو نوع اتریوم وجود دارد.

سخن آخر

تتر و اتریوم در دنیای متفاوتی جریان دارند و نمی‌توانیم به صورت مستقیم آن‌ها را مقایسه کنیم. تتر جایگزینی برای دلار و ارزهای معمولی کنونی بوده و بیشتر به عنوان تبادل از آن استفاده می‌شود. این در حالی است که اتریوم فراتر از یک ارز دیجیتالی بوده و در حوزه‌های مختلف کاربرد دارد. شما می‌توانید از تتر برای تسهیل معاملات در بازار استفاده کرده و از جنبه ارزهای دیجیتالی وارد شوید. اتریوم برای هوشمندسازی و غیرمتمرکز کردن فرایندها کاربرد دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  قابلیت‌های منحصربفرد iOS که اندروید فاقد آن‌هاست

با شناخت ارزهای دیجیتال، می‌توانید سرمایه گذاری بهتری در بازار داشته باشید و کمتر با افت سرمایه خود روبرو شوید. شما حتما باید به آینده نگاه کرده و ببینید که بستن روی چه ارزهایی می‌تواند بیشترین سود را به شما بدهد. این در حالی است که برخی از ارزها چندان خاصیت سرمایه گذاری نداشته و بیشتر به عنوان تسهیل کننده تراکنش‌ها می‌توانید به آن نگاه کنید. تتر یکی از همین موارد است که بنا به تعاریف موجود، چنین خاصیتی دارد.

بیت کوین انقلاب بزرگی را در جهان ارزهای دیجیتالی به پا کرده است و به واسطه آن، ارزهای دیگری مانند اتریوم نیز رقابت خوبی با آن دارند. باید منتظر ماند و دید که آینده ارزهای دیجیتال چگونه خواهد بود و سرمایه گذاری در آینده منوط به چه شرایطی خواهد بود.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *