مزایا و معایب خرید شیبا

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

شیبا اینو یکی از موفق‌ترین و آینده‌دارترین ارزهای دیجیتال است که به تازگی وارد عرصه رقابت شده است. این رمز ارز نوعی توکن ERC20 است که بر بستر اتریوم فعالیت می‌کند. شیبا اینو با الهام از نام نژاد یک سگ ژاپنی به همین نام گرفته شده است.

این رمز ارز در سال ۲۰۲۰ توسط شخصی با نام مستعار ریوشی عرضه شد. این رمز ارز در ابتدای پیدایش یک کوادریلیون بود که ریوشی نصف این واحدها را در صرافی یونی سواپ قفل کرد. اما نصف دیگر آن را در اختیار ویتالیک بوترین بنیان‌گذار شبکه اتریوم قرار داد.

بوترین از این ۵۰ درصد باقیمانده، ۱۰ درصد آن را برای کمک به یک بنیاد خیریه در کشور هند به فروش رساند و باقی واحدهای شیبا اینو را به یک آدرس منقضی شده ارسال کرد تا با کاهش تعداد واحدهای موجود در بازار، ارزش این رمز ارز افزایش پیدا کند.

شیبا اینو شباهت بسیاری با دوج کوین دارد. بسیاری از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال شیبا اینو را به عنوان قاتلی برای دوج کوین معرفی کرده‌اند که رقابت تنگانگی با آن دارد.

جالب است بدانید که بر اساس داده‌ها، در حال حاضر 10 آدرس کیف پول، بیش از 60 درصد از کل عرضه موجود شیبا را در اختیار دارند. به عبارت دیگر، به اندازه 60 درصد از کل کوین‌های شیبا در اختیار این 10 نفر است. حتی گزارش حسابرسی شیبا اینو که در وب سایت آن موجود است، نشان می‌دهد که بیش از نیمی از کل عرضه موجود در 4 آدرس کیف پول ذخیره شده است!!! با این حساب شرایطی را تصور کنید که هر یک از این 4 نفر، تصمیم به فروش موجودی شیبا خود را بگیرد. چه خواهد شد؟ بازار به شدت تحت تاثیر این فروش قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید  احتمال سقوط بیت‌کوین تا ۱۳ هزار دلار وجود دارد

اجزای تشکیل‌دهنده اکوسیستم شیبا اینو

اکوسیستم شیبا اینو متشکل از سه توکن است و کاربران را قادر می‌سازد تا از خدمات متنوع آن استفاده کنند. سه توکن موجود در اکوسیستم شیبا اینو عبارتند از:

  • شیب (SHIB): این رمزارز، دارایی اصلی پروژه به‌شمار می‌رود. این توکن، قدرت کل اکوسیستم شیبا اینو را تامین می‌کند و مجموع عرضه آن 1 کوادریلیون (Quadrillion) است.
  • لیش (LEASH):  دومین توکن اکوسیستم شیبا اینو، توکن لیش نام دارد. مجموع عرضه این توکن ۱۰۷،۶۴۶ واحد است که بسیار کمتر از تریلیون‌ها توکن شیبا اینو است.
  • بون (BONE): بون توکن حکمرانی اکوسیستم شیبا اینو است که در آینده نزدیک، امکان مشارکت در اداره سازمان خودگردان غیرمتمرکز (DAO) شیبا اینو را برای اعضای جامعه آن فراهم خواهد کرد و به کاربران این امکان را داده تا در مورد پیشنهادات آینده رای دهند. همچنین مجموع توکن‌های بون 250 میلیون واحد است. کارابران هرچه تعداد بیشتری از این توکن‌ها در اختیار داشته باشند، از حق رای بیشتری برخوردار خواهند بود.

تفاوت‌ ارز دیجیتال شیبا و دوج‌کوین

همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم شیبا را رقیب دوج کوین می‌دانند و حتی طرفداران این رمزارز به آن، لقب قاتل دوج‌کوین هم داده‌اند. جدای از شباهت‌هایی که ممکن است بین این دو ارز دیجیتال وجود داشته باشد مثل نماد آن‌ها، تفاوت‌های این دو از شباهت‌های آن‌ها بیشتر است. در این بخش با با برخی از این تفاوت‌ها آشنا می‌شویم.

  • رمز ارز شیبا اینو به خاطر عدم برخورداری از یک بلاک‌چین اختصاصی، کوین محسوب نمی‌شود بلکه یک توکن است و این در حالی است که ارز دیجیتال دوج‌کوین بلاک‌چین اختصاصی خودش را دارد از همین رو در دسته کوین‌ها جای گرفته است.
  • تعداد توکن‌های موجود در شبکه شیبا محدود هستند ولی دوج‌کوین محدودیتی در تعداد توکن‌های خود ندارد.
  • هدف از ایجاد رمز ارز شیبا بررسی رفتار ارز دیجیتالی بدون پشتوانه مالی و تبلیغاتی بود در حالی که دوج‌کوین از ابتدا تنها برای سرگرمی خلق شد.
  • دوج‌کوین از طریق فرایند استخراج تولید می‌شود ولی ارز شیبا اینگونه نیست و از ابتدا تمام توکن‌های شیبا در شبکه قفل شدند.
بیشتر بخوانید  نگاهی به بازار کار وردپرس / چگونه مدرک بین‌المللی وردپرس دریافت کنیم؟

از آنجا که هر رمزارزی معایب و مزایای خودش را دارد که برای شناخت بهتر باید به آنها توجه کنید. در ادامه به بررسی مزایا و معایب شیبا اینو می‌پردازیم:

مزایا

  • نوسانات بالا: رمزارز شیبا به دلیل نوسانات زیادی که دارد به سرمایه‌گذاران خود این امکان را داده تا با سرمایه‌‌گذاری‌های کوتاه‌مدت سود خوبی از این ارز به دست آورند.
  • قیمت پایین: این ویژگی به کسانی که امکان خرید ارزهای با قیمت‌های بالا مثل بیت‌کوین را ندارند این امکان را داده تا به این بازار ورود کنند. ضمن اینکه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که ارزش و بهای شیبا در سال‌های آینده بیشتر خواهد شد.
  • قابلیت همه‌گیرشدن: به این معنی که کارکردن با این توکن ساده و آسان است و می‌تواند در بستر شبکه غیرمتمرکزی که فعالیت می‌کند، ارتباطات مالی مختلفی را از نقاط گوناگون دنیا به هم پیوند بدهد. وجود ارزی جهانی که زیر نظر دولت‌ها و ملت‌ها و قواعد زمان‌بر و سخت‌گیرانه فعالیت نمی‌کند، ارتباطات مالی و پولی در دنیا را به‌ شدت آسان و جذاب می‌کند.

معایب

  • فقدان زیرساخت‌های فنی قوی: با توجه به اینکه ارز شیبا تحت شبکه غیرمتمرکز مخصوص به خودش فعالیت نمی‌کند این مسئله ممکن است نتواند در آینده با رمزارزهای دیگر به رقابت بپردازد.
  • شیبا اینو یک میم کوین شناخته می‌شود. میم کوین‌ها غالباً ماهیتی تورمی دارند و به تعداد نامحدود تولید می‌شوند که ممکن است قیمت آن‌ها به یک باره کاهش پیدا کند.

آینده ارز دیجیتال شیبا

برخی‌ها بر این باورند که به دلیل استقبال زیاد مردم از این ارز دیجیتال، روند رو به رشد آن می‌تواند تا سال ۲۰۲۸ ادامه پیدا کند. این در حالی است که در مقابل، برخی کارشناسان معتقدند ارز دیجیتال شیبا اینو نمی‌تواند در طولانی مدت پاسخی برای نیاز کاربران باشد.

بیشتر بخوانید  احتمال رسیدن قیمت بیت‌کوین به 100 هزار دلار تا پایان سال 2024

آنها بدون توجه به روند کنونی آن، بر نبودن نشانه‌های مثبت در تحلیل بنیادی این ارز تاکید دارند. به گفته این کارشناسان امواج روانی و ذهنی که در حال حاضر در مورد ارز دیجیتال شیبا اینو وجود دارد، روزی فروکش خواهد کرد و به این روند مثبت پایان خواهد داد.

سخن پایانی

برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال شیبا، به شکلی بر لبه تیز یک چاقو قرار داریم که ممکن است با صعود قابل توجه یا سقوط همراه باشد. از این روی بهترین راه حل رصد کردن دقیق بازار و متمرکز شدن بر فراز و نشیب‌های لحظه‌ای، میان مدت و دراز مدت آن است. واقعیت این است که مزایای شیبا اینو نسبت به معایب آن به حدی است که می‌توان گفت آینده روشنی در انتظار این رمز ارز است و در آینده‌ای نه چندان دور شاهد افزایش چشمگیر قیمت شیبا اینو خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *