شت‌کوین‌ چیست و چطور می‌توان آن را تشخیص داد؟

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

اگر مجبور شدید که در مورد کوینی بپرسید که شت کوین است یا خیر، مطمئنا بدانید که شت کوین است. این را مایک بلشه (Mike Belshe) بنیان‌گذار صرافی BitGo می‌گوید. امروزه بیش از ۲۱,۰۰۰ ارز دیجیتال و بیش از ۲۰,۰۰۰ نوع بازار مختلف وجود دارد. با وجود گمانه‌زنی‌های موجود در مورد ارزهای دیجیتال، اینکه بدانید کدام با ارزش و کدام یک شت کوین است، اهمیت بسیاری دارد. اما Shitcoin چیست و چرا بعضی از کاربران قبل از انتخاب یک کوین برای خرید و فروش، در مورد آن بیشتر تحقیق نمی‌کنند. با وجود تعداد بالایی از کوین‌ها که هر روزه به تعداد آن نیز اضافه می‌شود نیاز است که قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه کمی راجع به آن پروژه و اهداف آن تحقیق کرد.

تاریخچه شت‌کوین

این که اصطلاح شت کوین در دنیای ارزهای دیجیتال از کجا آمده و چه زمانی محبوب شده است، یک معما است. اما به احتمال زیاد، اندکی پس از تولد بیت کوین در سال ۲۰۰۹ آغاز شد. اولین بار این اصطلاح در فروم BitcoinTalk در تاریخ ۲ نوامبر ۲۰۱۰ استفاده شده است.

اولین باری که این اصلاح در Reddit استفاده شد نیز به سال ۲۰۱۱ برمی‌گردد. اما طبق Google Analytics استفاده از این اصطلاح قبل از سال ۲۰۱۷ و شروع موج ورود رمزارزها به بازار کریپتو تقریبا بسیار ناچیز بوده است. اما در حال حاضر استفاده از آن بسیار زیاد شده است و تقریبا جزء اجزای جدایی‌ناپذیر دنیای رمزارزها است.

ویژگی‌های شت‌کوین و انواع آن در بازار

1. هنگام ورود به بازار شناسنامه دقیقی ندارند و سازندگانش اطلاعات کاملی را از کاری که می‌خواهند انجام دهند در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

2. ارزش گذاری این ارز براساس اصول دقیقی انجام نمی‌گیرد. بلکه براساس حدس و گمان انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید  محکوم شدن هکر حساب‌های توییتر افراد مشهور به پنج سال زندان

3. تیم توسعه دهنده و تشکیل دهنده این ارز دیجیتال، به طور معمول ناشناس هستند و اطلاعات دقیق از آن‌ها در بازار ارز موجود نیست!

4. این ارزها هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و مشخص نیست که به چه دلیل راهی بازار شده‌اند.

5. این پروژه‌ها معمولا با وعده‌های بزرگی شروع به کار می‌کنند اما هیچ چارچوب عملکردی مشخصی را ندارند و براساس دستورالعمل خاصی فعالیت نمی‌کنند.

6. معمولا این پروژه‌ها از دیگر پروژه‌های این بزرگ در این زمینه کپی شده‌اند و خیلی سطحی و بی‌هویت به نظر می‌آیند.

7. مجموع سرمایه داران و دارندگان این ارزهای دیجیتال افراد بسیار کمی هستند. احتمالا این تعداد به بیش از 300 نفر نیز نمی‌رسد.

8. نقدینگی در این پروژه‌ها بسیار کم است. ممکن است حتی برخی از آن‌ها به 30 هزار دلار نیز نرسند!

9. استراتژی Pump and Dumpیکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت این شت کوین‌ها است.

10.این شت کوین‌ها در هنگام شروع فعالیت با قیمت بسیار پایینی شروع به کار می‌کنند.

11.همچنین هیچ اطلاعاتی از وایت پیپر این محصول در دسترس نیست. در واقع می‌توان گفت که وایت پیپری برای ای ارزها وجود ندارد.

انواع شت‌کوین

شت کوین انواع بسیار زیادی دارد. در واقع اگر بخواهیم به سخن بن داونپورت، استناد کنیم، در هرروز یک شت کوین به بازار اضافه می‌شود! با همین سرعت، شت کوین‌ها روز به روز در حال افزایش هستند. پس از آن‌که متوجه شدیم که شت کوین چیست، لازم است تا انواع آن را بشناسیم. انواعی که در بازار بسیار فراوان هستند. برخی از این انواع سودهای بسیار کلانی را در ماه‌های اخیر داشته‌اند. با همین استراتژی نیز توانسته‌اند سرمایه گذاری بسیاری را به سمت خود بکشند.

بیشتر بخوانید  معرفی دلارمون (Dollar Moon) و نحوه کار با آن

یکی از انواع شت کوین که در ماه‌های اخیر، سر و صدای بسیار زیادی داشت و توانست سود خوبی را به همراه بیاورد، شیبا اینو بود. این شت کوین در مدت زمان کوتاهی سود هنگفتی را برای سرمایه گذاران خود به همراه داشت.

کیشو دیگر شت کوینی است که کمتر شناخته شده است. فگ و اکیتا نیز از این دسته شت کوین‌ها هستند که هنوز کمتر شناخته شده‌اند. احتمال بسیار زیادی دارد که این شت کوین‌‎ها در بازار آینده با سودآوری بسیار بالایی روبه‌رو باشند.

پس لازم است بعد از شناسایی و رسیدن به جواب سوال شت کوین چیست، شت کوین مورد نظر خود را انتخاب کنید. حال باید به دنبال کیف پول امنی برای خرید آن باشید.

تشخیص شت‌کوین

بن داونپورت بنیانگذار BitGo، اعتقاد جالبی دارد. او معتقد است که اگر درباره هر ارز یا کوینی این سوال برای شما پیش آمد که آیا شت کوین است یا خیر، قطعا آن کوین جز شت کوین‌ها دسته بندی می‌شود! او همچنین اضافه می‌کند که هر کوینی شت کوین است. مگر اینکه خلاف این موضوع اثبات شود!

اما به صورت کلی باید بدانید که در صورتی که هر کوینی ویژگی‌هایی را که در بالا برای شت کوین چیست، در نظر گرفتیم، دارا باشد جز این دسته قرار می‌گیرد. ضمنا به یاد داشته باشید که این ارزها از تعریف و تمجدید بسیاری در دنیای مجازی برخوردار می‌شوند. این تعریف و تمجدید با نام شیلینگ در دنیای ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

آیا میم کوین‌ها هم شت‌کوین هستند؟

اگر اهل گشت‌وگذار در دنیای مجازی باشید، حتماً با انواع و اقسام میم‌ها آشنایی دارید. میم‌ (meme) به تصویری گفته می‌شود که برای به چالش کشیدن یک موضوع مشخص طراحی شده باشد. در واقع نوعی شوخی است. بعضی از ارزهای دیجیتال موجود در دنیای کریپتوکارنسی از جمله دوج کوین هم که با توجه به میم سگ شیبا اینو به وجود آمده است در این دسته قرار دارند. میم کوین‌های محبوب رونق بازار خوبی دارند.

بیشتر بخوانید  کاهش قیمت تتر به زیر ۵۰ هزار تومان

این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اولاً، میم کوین‌ها لزوماً شت کوین نیستند و دوماً، Shitcoin لزوماً بی‌ارزش و همراه با ضرر نیستند. نکته جالب‌تر اینجاست که علی‌رغم لقب‌هایی که بعضی از معامله‌گران به این گروه از رمز ارزها می‌دهند، ممکن است که با قیمت‌های بسیار بالایی مورد معامله قرار بگیرند. در واقع، هیچ پشتوانه یا دلیل خاصی برای صعود یا سقوط این ارزهای دیجیتال وجود ندارد و مسئله قیمت‌گذاری آن‌ها تنها بر اساس گمانه‌زنی انجام می‌پذیرد.

سخن پایانی:

تعداد بسیار زیادی از ارزهای موجود در بازار دیجیتال، شت کوین‌ها هستند. ارزهایی که ویژگی‌هایی خاصی دارند و با توجه به دنیای بزرگ ارزهای دیجیتال، بخش اعظمی از این ارزها را تشکیل می‌دهند. به طور کلی می‌توان گفت که تعداد بسیار زیادی از 5000 ارز دیجیتال موجود در بازار در دسته شت کوین‌ها جا گرفته‌اند. پس اگر به دنبال سرمایه گذاری در این بازار هستید، لازم است بدانید که شت کوین چیست و خرید شت کوین چه کمکی به شما می‌کند.

به یاد داشته باشید که برای خریداری هر نوع ارز دیجیتالی، خصوصا شت کوین‌ها که پشتوانه دقیقی ندارند، از درگاه مطمئنی اقدام به خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *