8 پیشنهاد ساده برای دورکاری امن

با دوستان خود را به اشتراک بگذارید:

همه‌گیری کرونا بسیاری از جنبه‌های زندگی روزمره ما، از جمله عادات مرتبط با محل کار را متحول کرد. بر اساس گزارش مک‌کینزی، دورکاری بیش از هر زمان دیگری رایج شده است، به‌طوری‌که تقریباً 58٪ از آمریکایی‌ها این امکان را دارند که از راه دور کار کنند.

دورکاری یا ریموت کار کردن مزایای بسیاری دارد، از جمله کار کردن در مکانی که خودتان انتخاب می‌کنید، توانایی ترکیب کردن مسئولیت‌های کار و خانه، صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل، اجتناب از حواس‌پرتی‌های بی‌مورد و مزایایی دیگر. مشخص است که این بدان معنا نیست که کار کردن در خانه نکات منفی ندارد.

هنگام کار در خانه شما اینترنت امن محل کار، مسئول فناوری که مشکلات کامپیوتر شما را حل کند و بسیاری از خدمات این چنینی را از دست می‌دهید. هنگامی که از جایی غیر از محل کار فعالیت می‌کنید، خطر امنیت سایبری شما بسیار بیشتر است، به خصوص اگر در فضاهای کار اشتراکی یا کافی‌شاپ‌ها کار کنید.

برای اینکه محیط کار دوری کاری شما تا حد ممکن ایمن باشد پیشنهادتی را به شما می‌دهیم.

به مکان عمومی نروید

یکی از بزرگ‌ترین مزایای کار از راه دور این است که بتوانید در محیطی کار کنید که بهره‌وری شما را افزایش می‌دهد. این محیط برای بسیاری می‌تواند یک مکان عمومی مانند کافی‌شاپ، کتابخانه یا پارک باشد. با این حال با کار در یک مکان عمومی، خود را در معرض خطرات جدی امنیت سایبری قرار می‌دهید.

اولین و مستقیم‌ترین آنها حملات مشهور به موج‌سواری است. یک هکر یا دانش‌آموز بازیگوش هنگامی که سخت مشغول کار هستید و روی انجام کار خود تمرکز می‌کنید، به رفتار شما دقیق می‌شود و تمام اطلاعات ممکن را یادداشت می‌کند.

دلیل دوم برای پرهیز از کار در فضاهای عمومی، نشت احتمالی داده‌ها است که با استفاده از WI-FI عمومی رخ می‌دهد.

بیشتر بخوانید  گوشی‌های هوشمند میزبان هوش مصنوعی مولد می‌شوند

از Wi-Fi عمومی استفاده نکنید

اگر مجبورید در یک مکان عمومی کار کنید، باید از اتصال به Wi-Fi عمومی خودداری کنید. بله! اینترنت پرسرعت و رایگان جذاب است، اما نه به قیمت خطر هک شدن. اگر در حوزه امنیت داده، آی‌تی، رمزارز و هر مسئله حساس دیگری فعال هستید هیچ‌وقت ریسک نکنید.

هنگامی که از Wi-Fi عمومی استفاده می‌کنید، لپ‌تاپ یا دستگاه خود را در معرض همان شبکه‌ای قرار می‌دهید که هر شخص دیگری می‌تواند به آن وارد شود. این به آن معنی است که هر کاربری با اندکی توانایی می‌تواند از طریق شبکه عمومی کامپیوتر شما را هک کند.

شاید عجیب برسد که به کافه بروید و از اینترنت عمومی آن استفاده نکنید. پیشنهاد اول ما استفاده از اینترنت موبایل یا مودم‌های جیبی است. در مرحله دوم اگر مجبور به استفاده از اینترنت عمومی شدید برای امنیت حتماً از VPN استفاده کنید؛ به خصوص اگر قصد ردوبدل کردن اطلاعات حساسی را دارید.

آنتی‌ویروس را فراموش نکنید

نرم‌افزار آنتی‌ویروس یک راه آسان برای افزودن یک لایه امنیتی محکم دیگر به دستگاه شما است. همه رایانه‌ها، صرف‌نظر از سازنده، می‌توانند از نرم‌افزاری بهره‌مند شوند که از ورود بدافزار به رایانه شما جلوگیری می‌کند.

دلیل اهمیت آنتی‌ویروس این است که هنوز آسیب‌پذیری‌های زیادی در سیستم‌عامل‌ها وجود دارد. هکرها فقط به دنبال یک نقطه‌ضعف می‌گردند، نقطه‌ضعفی که آنتی‌ویروس می‌تواند مانع آن شود.

اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که توسط شرکت شما در اختیارتان قرار گرفته احتمالاً به جز VPN آنتی‌ویروس هم دارید. آنتی‌ویروس لایه حفاظتی اضافی برای اطلاعات شخصی مانند شماره کارت اعتباری، سوابق پزشکی و موارد دیگر به شما ارائه می‌دهد.

بیشتر بخوانید  AGI چیزی بزرگ‌تر از AI؛ هوش مصنوعی جامع خطر یا معجزه‌ای برای بشریت؟

به‌روز باشید

به طور معمول، وقتی به مزایای به‌روزرسانی نرم‌افزار فکر می‌کنیم، به ویژگی‌های ظاهری جدید یا بهبود عملکرد دستگاه فکر می‌کنیم. با این حال، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری در اولین گام جدیدترین اصلاحات امنیتی را روی دستگاه شما اعمال می‌کند. موبایل، لپ‌تاپ یا تبلت فرقی ندارد، حتماً به‌روز باشید. البته فقط به همین موارد فکر نکنید. ساعت هوشمند و هر گجت دیگری که استفاده می‌کنید باید به‌روز شوند؛ به خصوص اگر روتر دارید.

از بهترین پسوردها استفاده کنید

تنظیم رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد ممکن است بدیهی‌ترین اقدام احتیاطی به نظر برسد، اما اگر با هم روراست باشیم باید اعتراف کنیم که اغلب در این موارد بی‌دقت هستیم. برای ایجاد اولین لایه حفاظتی قوی برای حساب‌های کاربری خود، مطمئن شوید که رمزهای عبور پیش‌فرض را به رمزهای خاص و منحصر به فرد برای هر حساب تغییر می‌دهید.

میزان امنیت سیستم شما به رمز عبور شما وابسته است، زیر اولین خط دفاعی در برابر اکثر حمله‌ها است. به جز این لطفاً از یک رمز عبور برای چند سایت و نرم افزار استفاده نکنید.

رمز عبورهای پیش‌فرض، مانند رمز عبوری که روی روتر شما هستند، برای بسیاری از دستگاه‌ها معمول است و مبتدی‌ترین هکرها هم به راحتی آن را هک می‌کنند، پس حتماً این رمزها را عوض کنید.

مراقب حملات فیشینگ باشید

یک راه سریع و آسان برای دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات شخصی شما، حمله فیشینگ است. در این حملات، کلاهبرداران تلاش می‌کنند تا با جعل هویت یک سایت یا ایمیل اطلاعات شخصی شما را استخراج کنند. مثلاً صفحه پرداخت بانک شما یا یک فروشگاه خرید ارز دیجیتال را بازسازی می‌کنند و شما بدون هیچ‌گونه دقتی تمام اطلاعات کارت خود را در آن وارد می‌کنید. بازی تمام شده! شما هک شدید.

بیشتر بخوانید  چگونه Decentraland با استفاده از هوش مصنوعی، متاورس را زنده نگه می‌دارد؟

ابزارهای ضد فیشینگ می‌توانند به شما کمک کنند یک لایه حفاظتی اضافی داشته باشید، اما بهترین حفاظت در برابر فیشینگ آموزش دیدن و دقت کردن است. گول نخورید، روی هر لینکی کلیک نکنید و به هر پیامی اعتماد نکنید.

بک‌آپ یا نسخه پشتیبانی تهیه کنید

بهترین راه برای محافظت از خود در برابر باج‌افزار، پشتیبان‌گیری از داده است. همان‌طور که از نام آن مشخص است، در یک حمله باج‌افزار، یک هکر در برابر عدم انتشار یا حذف نکردن اطلاعات، از شما باج می‌خواهد. اگر به طور مداوم از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید، حتی اگر در معرض یکی از این حملات قرار گرفته باشید، می‌توانید بدون پرداخت باج، اطلاعات خود را بازیابی کنید.

واقعیت این است که حملات باج‌افزارهای زیادی در حال انجام است. اگر شما پشتیبان‌گیری را به طور منظم انجام دهید دست پری در برابر هکرها دارید.

برای پشتیبان‌گیری از داده‌های خود، می‌توانید از یک هارددیسک اکسترنال یا سرویس‌های ابری مثل iCloud، Dropbox یا Google Drive  استفاده کنید.

خطرات خانگی را جدی بگیرید

شما ممکن است به اعضای خانواده و سایر اعضای خانواده خود اعتماد داشته باشید،  اما مهم است که به خاطر داشته باشید که رایانه شما اطلاعات حساسی درباره کسب‌وکار شما دارد، در نتیجه باز هم خطر را جدی بگیرید.

خطر الزاماً به معنای سرقت اطلاعات توسط اعضای خانواده نیست بلکه یک کلیک ساده از سوی یک کودک می‌تواند منجر به اشتراک‌گذاری اطلاعات بسیار حساس شما در اینترنت شود و شما را تا مرز اخراج ببرد.

برای جلوگیری از وقوع چنین حادثه‌ای، اگر با کودکان زندگی می‌کنید حتماً تنظیمات والدین را فعال کنید یا حساب کاربری ویژه کودکان روی کامپیوتر خود بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *